Till startsidan

Varför gör ni det?

"Jag tycker att det är så himla mycket tjat om bantning, dieter och ätstörningar hit och dit. Frågan är varför vi utsätter oss själva för detta och när blev det viktigare i livet att vara smal? Kan inte alla få se olika ut och vara orginella? Nä nu strävar alla efter att gå ner i vikt och vara överdrivet smala. Varför? Man mår ju knappast bra av det. Kan förstå dom som gör det för att inte få hjärt- och kärlsjukdomar. Men dom som redan är normalt smala och friska? Varför gör ni det?"



Vill du läsa mer av dagens vinnare går du in på:http://crackbrained.blogg.se/





Kommentarer
Postat av: Wellbeingofme - Välmående, Lågkolhydrat-kost, Träning & Positiv energi

Som skribenten själv säger så har alla rätt till att vara originella och olika. Därmed tycker jag även att man har rätt att se ut som man själv vill. Jag tycker inte det viktiga är att man ser ut som andra vill att man skall se ut eller att man ser ut på ett sätt som andra tycker är snyggt. Det viktiga måste ju ändå vara att man trivs och är bekväm med sig själv samt mår bra och är hälsosam. Precis som att folk inte skall känna sig tvingade att gå ner i vikt för att andra tycker det, så skall ingen heller behöva känna sig tvingad att behålla den vikt man har om man inte själv är bekväm med det. Vem har sagt att t.ex. BMI-skalan skall få bestämma vem som får gå ned i vikt eller inte? Det är en riktlinje för vad som rent fysiskt, kan, vara hälsosamt. Det är inte ett mått på vad en enskild individ skall tycka om sin egen kropp. Så varför skall en med BMI 26 (lätt övervikt)få lov att gå ned i vikt och få positiv feedback medan en med BMI 23 (Mitten av normalvikt) skall behöva försvara sig inför, b.la. skribenten ovan?

Enligt mig har alla lika stor rätt att trivas med sig själv - och alla har även rätt att må bra och vara hälsosamma (Ja, de två sakerna kan krocka ibland, t.ex. vid sjukdomstillstånd som aneroxi)



Så jag vill påstå att problemet ligger inte att folk går på diet eller äter för att gå ned i vikt. Problemet är väll snarare om folk i allmänhet inte kan känna sig accepterade för det som de själv vill vara - oavsett om det innefattar att personen vill vara smal, mullig, stark, blek, nykterist eller bära rosa fluffiga morgonskor utomhus.

2010-05-06 @ 10:29:28
URL: http://wellbeingofme.blogg.se/
Postat av: Johanna (:

För det första får alla se ut som ed själva vill, de är ju inte precis så att de som börjar banta fastän de är är helt normal byggda, gör det för någon annan tvingar de, utan det är ju deras egna val.

Sen så kan man faktiskt må bra utav det, för om de mår dåligt för att de vill bli smalare, mår de ju sedan bättre när de blivit smalare. Jag menar däremot inte att det är bra att försöka bli smalare när man redan är normal, utan bara att det du skriver är lite fel, eller hur jag nu ska uttrycka mig. Fördendelen är frågan "Men dom som redan är normalt smala och friska? Varför gör ni det?" enligt mig väldigt dum, de vill bli smalare helt enkelt. Sen håller jag helt med den som har kommenterat över, i det sista den skriver, att felet ligger i att folk inte känner sig accepterade. Det är väll ett utav problemen till varför folk gör sånt här, eller helt enkelt för att man inte trivs med sig själv. Nu läste jag dock inte hela dens kommentar, och sen kanske det fördendelen inte var du som har skrivit texten över, utan den som vann, men iallafall :)

2010-05-08 @ 23:33:55
URL: http://jjohhannnaa.blogg.se/

Kommentera här!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Dina ord:

bloglovin
Trackback
RSS 2.0

Fashionize.se
ForHair.se

<